بتن آب بند چیست

بتن آب بند چیست

بتن آب بند به بتنی می گویند که همه تدابیر و تمهیدات مورد تیاز جهت کم شدن نفوذپذیری و آب بندی در آن دیده شده باشد. در  زیر به موارد ، نکات و تمهیدات مورد نیاز جهت اجرای بتن آب بند اشاره می شود.

 

حفاظت و آب بندی بتن

بتن با وجود خصوصیات منحصر به فردی که باعث گردیده به عنوان پر مصرف ترین ماده ساختمانی به شمار می آید، دارای خصوصیاتی می باشد که حفظ شرایط بهره برداری و دوام آن بستگی به رعایت اصول حفاظت می باشد.

عمده مشکلات بتن را از منظر دوام می توان به نفوذپذیری بتن در برابر گاز و آب نسبت داد. از این رو ، با کنترل و کاهش نفوذ آب به داخل بتن می توان تا حدود بسیار زیادی بتن را در برابر عوامل مخرب حفظ کرد.

 

روش های آب بندی و حفاظت بتن :

آب بندی سازه های بتنی را، به ۲ روش می توان انجام داد . روش اول کاهش نفوذپذیری ، کنترل و حفاظت در ساخت بتن و روش دوم روش های ثانویه و پس از ساخت.

از نظر مهندسین بنا، به دلایل ذیل ، روش دوم یعنی حفاظت و آب بندی ثانویه موثر تر و مناسب تر است:

۱٫   در اکثر مواقع لازم است که بتن در برابر مواد خورنده ، شیمیایی و اسیدی محافظت شود که بتن با وجود کم شدن نفوذپذیریش در برابر این شرایط دچار ضعف و آسیب می شود.

۲٫   در زمان احداث سازه های بتن به علت اشتبا هات طراحی و اجرایی بتن دارای نقاط ضعفی است، ماننده درزهای اجرایی و بتن های نامتراکم ، که این امر با وجود کم شدن نفوذپدیری و لحاظ تمهیدات مناسب برای جسم بتن می تواند محلی برای نفوذ باشد که در سیستم های ثانویه این موضوع نیز پوشش داده شده خواهد شد.

 

الف : روش آب بندی سازه های بتنی در حین ساخت: در این روییه به دو موضوع جسم بتن و درزها و محل های نفود اجرایی و سازه ای پرداخته شده است.

·         آب بندی جسم بتن : برای این امر علاوه بر طرح اختلاط مناسب ، اسلامپ مناسب و … باید از افزودنی های بتن استفاده شود. عملکرد این محصولات و پایه آن ها متفاوت بوده که براساس سازه ی اجرایی ، ابعاد سازه ، مقاومت بتن و … هر کی میتوانند کاربردی موثر داشته باشند.

·         آب بندی درزهای اجرایی ، انبساطی و تمهیدات اجرایی    :  برای این کار باید از واتراستاپ های پی وی سی حفره دار یا تخت ، واتراستاپ های بنتونیتی برای درز های اجرایی و انبساطی – کاور بولت و بولت های آب بند برای بولت های قالب بندی و واتراستاپ های منبسط شونده ……  برای دور  لوله  ها و قطعات فلزی و پلی اتیلن  استفاده گردد.

 

ب : روش آب بندی و حفاظت ثانویه بتن: در این سیستم از انواع پوشش های ثاویه بر روی سطوح بتن یا تزریق استفاده می شود . عوامل موثر در انتخاب سیستم پوشش آب بند و محافظتی یا سایر روش های شامل موارد ذیل می باشد:

۱٫   فرصت زمانی اجرا و بهره برداری : برخی از سیستم ها دارای تمهیدات خاص زیر سازی و یا کیورینگ می باشند یا باید در چند مرحله اجرا گردد که این امر می تواند در محدودیت های زمانی بسیار حائز اهمیت باشد.

۲٫  میزان فشار و دبی آب: میزان فشار آب در کیفیت و نوع پوشش و خصوصیات مورد نظر بسیار حائز توجه می باشد.

۳٫  جهت فشار آب ( مثبت یا منفی بودن فشار آب ) :  جهت فشار وارد به پوشش از اهمیت زیادی برخودار است . لازم به ذکر است در جهت فشار منفی ( حرکت آب از جهت مقابل پوشش اجرا شده می باشد ) پوشش انتخابی باید داری مقاومت فشاری و کششی بالایی بوده ، در صورتی که در فشار مثبت ( فشار آب هم جهت پوشش اجرا شده باشد ) آیتم موثر مقاومت فشاری و کششی با اهمیت تر است.

۴٫   شرایط شیمیایی آب: گاهی در سیستم های آب بندی سازه های باید در نظر داشت با توجه به شرایط بهره برداری پوشش دارای مقاومت شیمیایی در برابر ترکیبات خاصی داشته باشند.

۵٫  شرایط اسیدی آب و محلول در تماس: برخی سازه های برای آب بندی نیازمند پوشش هایی می باشند که دارای مقاومت اسیدی بالا باشند مانند مخازن پساب و نگهداری اسید در پتروشیمی ها و صنایع فولاد و نفت ، مخازن و سازه های فاضلابی سر بسته و … .

۶٫ شرایط و محدودیت های عمل آوری : بعضی از انواع پوشش های نیازمند کیورینگ و عمل آوری خاصی نبوده در حالی که برخی پوشش ها نیازمند کیورینگ های پیچیده و سخت می باشند.

۷٫   محدودیت های اجرایی پوشش و سیستم آب بندی: دمای لازم ، شرایط رطوبت سازه های و محیطی ، کیفیت بتن بستر و … .

۸٫  تجهیزات و نیروهای اجرایی در اختیار: اجرای برخی پوشش ها نیازمند تجهیزات ویژه و پرسنل متخصص ویژه ای می باشند که ممکن است به راحتی و به سرعت در اختیار و دسترس نباشند.

۹٫  شرایط تطابق با آب شرب: در مخازن آب شرب باید توجه داشت که محصول مصرف شده کمترین واکنش را با آب نداشته و در مجاورت آب ترکیبات مضرر ایجاد نکند.

۱۰٫    مقاومت در برابر نور آفتاب: با توجه به شرایط سازه هو بهره برداری ، بعضا” باید از پوشش هایی بهره جست که دارای دوام لازم در برابر اشعه U.V داشته باشند . مانند مخازن سرباز و … ,

۱۱٫    مدول الاستیسته: با توجه به مصالح ساخت و روش ساخت و کیفیت اجرای سازه باید این امر مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال در سازه های آبی ساخته شده با بلوک و آجر این امر باید به شدت مد توجه قرار گیرد. یا در استخر ها  و محل هایی که شاهده نوسانات بالای دمایی می باشیم.

 

 

انواع مواد و روش های حفاظت و آب بندی بتن:

 

  1.  آب بند پلیمری HX-2000

  2. آنی گیر H-113

  3. نفوذگر پودری H-117

  4. نفوذگر مايع (لاك سيليكوني پايه حلال) H-118

  5. نفوذگر مایع (لاک سیلیکونی آب پایه) H-119

  6. لاك اكرلیك پایه آب(محافظ نما) H-114

  7. لاك اكریلیك پایه حلال (محافظ نما) H-111

  8. واتراستاپ H-P.V.C

  9. واتر استاپ بنتونیتی HB-WATERSTOP

  10. واترپروف بتن H-W

  11. محافظ نما بر پایه سیلان سیلوکسان HDS-780

  12. پودر آب بند کننده HWP-763

  13. روان کننده آب بند H-W12

 

 

 

تلفن تماس جهت مشاوره : ۴۹۱۷۶-۰۲۱